Home /
De prijzen verhogen: hoe pak je dat aan? 10 tips!
De prijzen verhogen: hoe pak je dat aan? 10 tips!
Inflatie. Grondstoffen en energiekosten die alsmaar duurder worden. Verpakkingen die steeds meer kosten. Iedere ondernemer heeft er mee te maken. Prijzen verhogen soms wekelijks, ik schreef al eens een blog over waar prijsstijgingen door ontstaan. Ook in de versbranche en de horeca zorgen de verhoogde kosten voor hoofdbrekens. Want uiteindelijk moeten die kosten wel opgebracht worden.
En dus kun je vaak niet anders dan de prijzen van je producten en diensten verhogen. Maar hoe ga je daar mee om in je winkel, je restaurant of de cateringbedrijf? Hoe pak je dat het slimst aan? Je wilt immers niet dat je klanten weg lopen. En misschien zijn er ook wel andere en betere opties dan de prijzen omhoog gooien. Ik schreef een lijst met 10 bondige en makkelijk toepasbare tips die je helpen dit probleem aan te pakken.
1- Vertel waarom prijzen zijn verhoogd.
Uitleggen, uitleggen, uitleggen. Daar begint het mee. Wees eerlijk. Schrijf een stuk op je website, leg een nieuwsbrief in je winkel en vertel het je klanten persoonlijk, zeker je vaste. Ze zullen begrip hebben, want je bent natuurlijk niet de enige die de prijzen verhoogt en iedereen kent de situatie in de wereld. Maar toch is het belangrijk dat je het vertelt, om begrip te kweken en om te voorkomen dat consumenten op zoek gaan naar andere aanbieders.
2- Of juist niets zeggen?
Toch zijn er ook best omstandigheden waarin je misschien beter niets kunt vertellen. Gaan er maar een paar artikelen of diensten in prijs stijgen en zijn de prijsverhogingen miniem? Dan zal de klant het zeer waarschijnlijk niet eens merken, dus dan zou ik me stil houden. Je wil hen er niet constant mee lastig vallen en om zelf iedere keer het verhaal te vertellen is ook niet echt fijn.
3- Verhoog de prijzen in kleine stapjes
Onze ervaring is dat producten en grondstoffen soms in een week tijd zomaar 30% duurder worden. Grote stappen dus en dan is het niet slim die prijsverhoging in één keer door te voeren naar je eigen klanten. Beter is om het in kleinere stapjes te doen, waardoor het minder opvalt en de klant kan wennen aan de nieuwe hogere prijzen.
4- Kondig prijsverhogingen aan
Je kunt van de nood ook een deugd maken. Door de klant te vertellen, via je website, in je winkel of door advertenties, dat bepaalde producten binnenkort duurder zullen worden. Hierdoor kun je ze triggeren om nú meer te kopen. Het hamster-effect. De klant slaat groter in, omdat de prijs op dit moment lager is dan volgende week. Prijsverhogingen worden dan dus een marketing-instrument.
5- Voeg duurdere producten toe aan je assortiment
Vaak zie je op de kaart van een restaurant een heel dure fles wijn van bijvoorbeeld 60 euro staan. Zou die veel verkocht worden denk je? Ik weet wel zeker van niet. Maar waarom staat ie er dan op? Vooral voor de prijs-psychologie. Door de dure fles van 60 euro lijkt die van 30 euro opeens best wel schappelijk geprijsd. Klanten zullen dus makkelijker voor een duurder product kiezen en prijsverhogingen vallen veel minder op. Dit werkt voor wijn, maar dit gegeven kun je natuurlijk voor elk product of elke dienst gebruiken.
6- Voeg juist goedkopere producten toe aan je assortiment
Andersom kan natuurlijk ook. Als prijzen verhogen zullen producten of diensten voor bepaalde klanten te duur worden. Om hen te kunnen blijven helpen en te zorgen dat ze niet overstappen naar andere aanbieders kun je dan overwegen goedkopere items, producten of gerechten toe te voegen aan je assortiment.
7- Hou de prijzen gelijk, maar verklein de hoeveelheid
Dit is wat de grote foodmerken die in de supermarkten liggen vaak doen. Een soort van verborgen prijsverhoging: de prijs hetzelfde laten, maar de inhoud verkleinen. Anders zat er 250 gram hagelslag in een pak, nu opeens 225 gram. Minder product voor dezelfde prijs. Dit wordt ook wel ‘krimpflatie’ genoemd. Dit kun je niet voor alles gebruiken. Maar het zou wel een oplossing kunnen zijn als je producten persé niet duurder wilt maken, bijvoorbeeld omdat het artikel geprijsd is op een psychologisch gunstig prijspunt (€1,99) of vanwege concurrentie.
8- Geef korting bij grotere hoeveelheden
Verhoog de prijzen, maar geef korting bij grotere afname. Zodat je daarmee weer op de oude prijs uitkomt. Kwantumkorting dus, waarbij je door de groter verkochte hoeveelheid toch je marges behoudt. Ook dit is weer heel goed als marketing-instrument te gebruiken en kan daardoor omzetverhogend werken: ‘Dit product is duurder geworden mevrouw. Maar als u er 4 koopt dan kan ik ze aanbieden voor de oude prijs!’
9- Maak verschil tussen vaste en nieuwe klanten
Toegegeven, deze is wat moeilijker toepasbaar. Maar kan wel heel goed werken als je voor je vaste klanten iets extra’s wilt doen. Deel met hen de prijsverhogingen, maar geef hen voorlopig nog de oude prijs. Als er iets is dat vaste klanten loyaal maakt dan is het wel het idee dat ze goedkoper uit zijn dan andere klanten. Geef natuurlijk wel aan de dit een tijdelijke actie is. Dan neem je ook nog eens het voordeel van punt 4 mee: de klant zal meer kopen omdat hij weet dat de prijs omhoog gaat.
10- Verhoog de prijs niet
Dit klinkt misschien onhaalbaar, maar je kunt de prijzen ook gelijk laten. Niet voor alles natuurlijk, maar bijvoorbeeld je top 5 van producten in de verkoop. Daarmee maak je dan echt een verschil met je concurrenten en hier kun je ook volop reclame mee maken. Het verlies in marge maak je goed door de rest van je assortiment net iets meer in prijs te verhogen dan de normale prijsstijgingen.
Met deze tips kun je verhoogde prijzen beter verkopen aan je klanten, het leed verzachten en er zelfs een positieve draai aan geven. Want het is sowieso belangrijk niet mee te gaan in het negatieve sentiment. Zelfs iets vervelends als prijsverhogingen biedt kansen als je je klant laat zien dat je meedenkt, creatief bent en initiatieven neemt om hen te helpen. Succes!