Prijzen: incl.excl.BTW
phone 0511-233155
format_list_bulleted Menu
check

Geen verzendkosten boven €225,-

check

Met keurmerk: de beste service

check

Meer dan 60 jaar ervaring

check

Achteraf betalen via Billink

webshop keurmerk
Home / Let op: landelijke prijsstijgingen in aantocht! (en ja, dat is balen)

Let op: landelijke prijsstijgingen in aantocht! (en ja, dat is balen)

Let op: landelijke prijsstijgingen in aantocht! (en ja, dat is balen)


Van de afdeling 'minder leuk nieuws'. Houd er rekening mee dat vanaf augustus de prijzen weer gaan stijgen. Van de producten en verpakkingen die wij en onze collega-groothandelaren verkopen. Maar ook van kleding, electronica, ja van heel veel eigenlijk. Alles wat vanuit Azië via de zee naar ons land komt.

Waarom? De kosten voor het verschepen van containers uit Azië naar Europa zijn de laatste maanden explosief gestegen. Net zoals dat tijdens Corona door de piekvraag ook zo was. Belangrijkste reden nú is de situatie in Jemen. De Houthi-rebellen die boten aanvallen die door het Suezkanaal willen. Daardoor vaart inmiddels driekwart van de containerboten een alternatieve route, namelijk helemaal om Afrika heen.

Dit kost véél meer tijd. En tijd beste lezer, tijd is geld. Dat cliché klopt. Strontvervelend is het wel natuurlijk. 





Bijkomend nadeel: doordat de containerschepen langer onderweg zijn is er ook een tekort aan zeecontainers en scheepscapaciteit aan het ontstaan. Want die schepen zijn immers veel langer van huis.

Dit heeft een katalyserende werking: bedrijven willen grotere voorraden aanleggen - kopen zelfs al in voor de drukke decembermaand - vanwege de lagere vervoerscapaciteit. En het risico dat ze anders te weinig voorraad hebben aan het eind van het jaar. Dit zorgt ervoor dat  de vraag naar containers dus verder oploopt. Waardoor de kosten nog harder omhoog gaan. Het ouderwetse vliegwielmodel.

De langere reistijd zorgt ook voor vertraagde leveringen. Wij hebben dat al ervaren. Zo waren veel onderdelen en barbecues van Hendi die we verkopen in onze webshop de afgelopen weken uitverkocht en niet leverbaar. Midden in het hoogseizoen!

Al met al geen vrolijk en opbeurend verhaal. Temeer omdat er op korte termijn ook niet een oplossing lijkt te zijn voor de problemen van het Suezkanaal. Goed mogelijk dus dat jij ook de toegenomen kosten door moet gaan berekenen naar je eigen klanten. Ik schreef eerder over hoe je prijsverhogingen toepast zonder dat klanten weg lopen of gaan klagen. Dus hoe je die stijging zo zacht mogelijk laat landen. Lees dat nog eens door.

En wat kun je verder doen? Wellicht nu al extra voorraad inslaan. Verpakkingen en andere spullen die je de komende maanden toch al wilde aanschaffen. Haal die aankopen naar voren, nu er nog geen prijsstijgingen zijn. Je zou zelfs al voor kunnen sorteren op de decemberdrukte.

Het voelt voor mij wat gek om dat te zeggen, want het klinkt als een goedkope verkooptruc. Maar dat is het absoluut niet. Want dat de prijzen gaan stijgen staat vast. Ook wij zijn daarom, waar mogelijk, al extra voorraad aan het bestellen. Zodat we zo lang mogelijk voor 'oude prijzen' kunnen verkopen.

Doe dus je voordeel met bovenstaande voorkennis.

Wil je meer weten over de gestegen containerprijzen en de impact op de internationale handel?
Check dan deze nieuwsberichten:

https://www.emerce.nl/nieuws/plofgroei-containerprijzen-zeevracht-china
https://www.nu.nl/economie/6314373/prijzen-containervervoer-tussen-azie-en-noord-europa-schieten-flink-omhoog.html




 
  Jan Tanja     17-07-2024 10:06     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Inschrijven nieuwsbrief
Sluiten
Aanmelden