Prijzen: incl.excl.BTW
phone 0511-233155
format_list_bulleted Menu
check

Geen verzendkosten boven €225,-

check

Met keurmerk: de beste service

check

Meer dan 60 jaar ervaring

check

Achteraf betalen via Billink

webshop keurmerk
Home / Een eigen product gemaakt? Schreeuw het van de daken! (3 tips)

Een eigen product gemaakt? Schreeuw het van de daken! (3 tips)

Een eigen product gemaakt? Schreeuw het van de daken! (3 tips)



De Slagerij-Kamminga-burger. Het broodje Leeuwarden. Feestweek-kibbeling. Iedere verswinkel doet het of zou het moeten doen. Mooie en lekkere eigen producten bedenken en maken. Waarom dat zo belangrijk is? Omdat juist die producten je doen onderscheiden, van supermarkten en van concullega’s. Het helpt mee je een eigen identiteit te geven en je laat ermee zien een echte vers-specialist te zijn, met liefde voor zijn vak. Uiteindelijke gevolg: meer klanten en meer verkoop.
 

Wat daarbij natuurlijk wel essentieel is is dat de (potentiële) klant bekend worden gemaakt met, laten we als voorbeeld nemen, de Slagerij-Kamminga-burger. Want je kunt nóg zo’n prachtig en heerlijk product hebben bedacht, als bijna niemand het weet dan heeft het geen enkele toegevoegde waarde.

Wat dan te doen? Hoe breng je het product zo goed mogelijk onder de aandacht? Hoe zorg je voor een écht positief effect op de verkoop, zowel op korte als lange termijn? Ik zet 3 tips op een rijtje en vertel je hoe je maximale aandacht krijgt voor je nieuwe product.

 


1- De winkel in het teken van het nieuwe product

 

Je hebt een werkelijk heerlijke burger bedacht en gemaakt, uniek van smaak, en deze ‘Kamminga Burger’ genoemd. Naar de naam van de winkel. Je hebt de burgers op een mooie presentatieschaal gelegd en op de toonbank gezet, inclusief bordje. Nu maar afwachten. Op naar een daverend verkoopsucces!
 

Zou het zo werken? Nee. Het bedenken en maken van het product is eigenlijk nog maar het begin. Vergelijk het met een zanger die een nieuwe single heeft opgenomen. Nadat het nummer klaar is zal het niet vanzelf een hit worden. Nu begint het werk eigenlijk pas echt. Hij zal het hele land door moeten om de single te promoten, studios en radioprogrammas moeten af gaan. Aandacht zoeken dus! Want zonder die aandacht zal die single nooit een hit worden.
 

Het zelfde geldt ook voor de Kamminga-burger. Als de klant niet weet dat je een nieuw en heerlijk product hebt gemaakt zal hij het ook niet kopen. En dus moet je het van de daken schreeuwen (niet letterlijk natuurlijk...alhoewel? :-) Laten we beginnen met de winkel. Laat deze minimaal week (en misschien wel 2) geheel in het teken staan van het door jou bedachte versproduct.


Laat voor deze introductie voor het stoepbord mooie posters maken, zorg voor een speciale etalage, hang Kamminga-burger slingers op. Het mag geen enkele klant ontgaan dat je iets unieks, iets heerlijks hebt gemaakt. En dat dat een feestjes waard is.



zelf gemaakte hamburgers
 


Uiteraard moet de klant (een stukje) van jouw product kunnen proeven. Bak de burgers op een barbecue vóór je winkel, zodat ook het winkelende publiek ziet dat er iets gaande is. Wil je écht uitpakken dan laat je op de drukste dag van de week een Kamminga-burger-promotieteam door de winkelstraat lopen.
 

Verder is het goed een tijdelijk korting te geven op de Kamminga burger tijdens de introductie feestelijkheden. En laat iedere verkoopmedewerker aan het eind van een verkoop de klant attent maken op de burger en de speciale actie. Op die manier geeft het eigen product direct een boost aan het bongemiddelde.
 

Erg belangrijk is dat de promotie-artikelen, bijvoorbeeld posters, de slingers, de t-shirts van het promotieteam, er wel professioneel en gelikt uit moeten zien. Ga niet zelf met een stift in de weer en gebruik geen verjaardagsslingers. Bij een nieuw bedacht hoogwaardig kwaliteitsproduct hoort een dito presentatie. Laat een reclamebureau dus mooie posters en prints voor op slingers maken. Tip: geef het product zijn eigen logo!
 


2- Contact zoeken met de media

 

De winkel is dus helemaal tip-top ingericht op de Kamminga-burger en de passanten in de winkelstraat kunnen er ook niet om heen. Nu de regio nog! Bel je contactpersoon bij plaatselijke krant en vertel hem enthousiast over het bijzondere nieuwe product en alle feestelijkheden erom heen. En dat dit absoluut een redactioneel stuk met foto waard is. Als hij hoort wat er allemaal op stapel staat bij de introductie van het product zal hij dat absoluut beamen. Waarschijnlijk zal hij of zij je dan wel vragen ook een advertentie af te nemen

Geen probleem! Dat was je toch al van plan. Vergeet niet ook de regionale internetnieuws-sites niet de hoogte te brengen. Maar het stopt natuurlijk niet bij de krant. Probeer groot te denken als het om het benaderen van de media gaat. De regionale of zelfs provinciale tv-zender? Contact zoeken! Bedenk trouwens wel dat dit niet allemaal tegelijk hoeft.



Toen wij deze webshop net waren begonnen heb ik ons webshop platform CCV-shop gevraagd of zij het ook interessant vonden een blog over allesvoorverswinkels.nl te schrijven. Dat vonden ze en dat leverde een prachtig verhaal met mooie foto’s op. Vervolgens heb ik vakbladen en sites benaderd om aandacht aan onze nieuwe site te besteden en dan stuurde ik standaard het blog mee in de mail. Dit gaf mijn verzoek veel meer kracht.
 

Ook jij zou deze strategie kunnen gebruiken. Eerst een stuk in de krant, maak foto’s en filmpjes van de ongetwijfeld succesvolle eerste dag van verkoop en bel dán pas met de regionale of provinciale tv. Vertel van de actie en mail hen het artikel in de krant en de foto’s en filmpjes van de eerste verkoopdag. Dit zal veel meer indruk maken dan alleen een mailtje met tekst.
 

De kunst is ook om op die manier zoveel mogelijk gratis reclame te creeren. Want je zult zien dat als de krant en tv aandacht aan je hebben besteed, andere media automatisch zullen volgen. Zonder dat je daarom hebt gevraagd. Helemaal goed, gratis publiciteit!
 


3- De website updaten

 

Tot slot moet natuurlijk ook de website van de winkel en de Facebook-site helemaal in het teken staan van de Kammingaburger. Zorg dat de communicatie van de actie die je in de winkel gebruikt terug laat komen op de website, dus in precies dezelfde stijl.

Als de introductie-week inmiddels begonnen kun je ook hier ook de filmpjes van de eerst verkoopdag plaatsen, de krant-artikelen en ook het item dat op tv verscheen. Zo zie je dat alles elkaar versterkt. En er een grote buzz ontstaat en mensen, klanten en potentiele klanten, zullen gaan praten over jouw en je winkel.

 

Even alles op een rijtje:

 

  • je hebt een heerlijke burger bedacht, met bijzondere kruiden, en hij smaakt verrukkelijk. De Kamminga-burger is geboren!

  • Plan de introductieweek van het product. Zet vervolgens alle activiteiten en voorbereidingen op papier en maak een tijdspad.

  • Zoek contact met een reclamebureau en zorg voor professionele posters, slingers, advertentiemateriaal, enz. Laat eventueel een logo maken voor de burger!

  • Zorg dat klanten de burger kunnen proeven. Denk aan een promotieteam.

  • Bel een aantal dagen nadat de productlancering is gestart met tv en internet/nieuwssites. Stuur hen filmpjes en krantenartikelen van de actie.

     

Samengevat: maak van de introductie een happening. Een eigen product is het perfecte ‘argument’ voor een feestje. Het zal niet alleen zorgen voor een succesvolle verkoop van je product, de gehele verkoop zal een opkikker krijgen. Daarnaast zet het je winkel, als je het goed aanpakt, vol in de picture. Je profileert je daarbij als een echte vers-specialist en daar zul je heel lang profijt van hebben. 
 

Heb je zelf nog tips of in het verleden je eigen producten in de markt gezet? Vertel je ervaringen en reageer hieronder! Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen.

 

  Jan Tanja     09-02-2020 13:30     Reacties ( 2 )
Reacties (2)
 Peter S. -  04-03-2020

Mooi stuk!

 Jos -  09-02-2020

Handig om alles even op een rijtje te hebben. En is inderdaad veel meer uit te halen. In t verleden ook zelf producten bedacht, maar daar te weinig mee gedaan. Ga ik de volgende keer anders doen!

Inschrijven nieuwsbrief
Sluiten
Aanmelden
LET OP! De aangegeven levertijden worden in de periode vlak vóór Kerst niet altijd gehaald, door extreme drukte bij vervoerders. Houd er rekening mee dat er altijd een klein risico is dat het iets later komt dan wij aangeven. Wij versturen met DHL, waar de problemen lijken mee te vallen. Maar toch.