Home /
5 winkelacties die 2025 een bliksemstart geven
5 winkelacties die 2025 een bliksemstart geven
En dan is het opeens januari. De feestdagen alweer een paar weken achter je en je hebt even bij kunnen komen van alle hectiek in die drukke decembermaand. Alles in de winkel is strak en netjes, voorraden zijn aangevuld, ramen gezeemd.
Tijd om weer te gaan knallen!
De omslag kan groot zijn. Van de eindejaar-stress naar de relatieve rust van de eerste maand van het jaar. Nu wil je die kassa wel weer overwerk te bezorgen. Hoe je dat aanpakt? Ik weet het antwoord.
Kom in beweging. Organiseer een leuke winkel-actie!
Hieronder lees je over vijf bewezen winkel-acties om je omzet te verhogen. Per direct! Ze zijn makkelijk op te zetten en kosten weinig geld.
Pik een actie uit, bereid je voor en gebruik je sociale media, je website en je winkel om je klanten te informeren.
1- One-Day-Flash-Sale Organiseer een One-Day-Flash-Sale in je winkel en je webshop, met het liefst een heel gewild en populair product.
Die je 24 uur met een spectaculaire korting aanbiedt.
Maak reclame via je winkel en je sociale kanalen, eventueel via de plaatselijke krant.
Zorg dat je geschikte bijverkoop-artikelen bij de aanbieding presenteert, zowel in de winkel als in je webshop, voor nog meer omzet. Om het populaire product dat je aanbiedt voor een spectaculaire prijs ga je dan marge verliezen.
Maar dat kun je compenseren met bijverkoop.
Bovendien geef je korting op iets dat klanten nergens anders krijgen voor die prijs. Dit helpt om klantloyaliteit op te bouwen en ervoor te zorgen dat klanten terugkomen voor meer. En vergeet je naamsbekendheid niet!
2- De Gelukstas Een van origine Japanse winkel-actie: winkels verkopen daar aan het begin van het jaar zogenaamde ‘gelukstassen’. Klanten kopen een tas zonder te weten wat erin zit, maar de waarde van de inhoud is hoger dan de normale prijs van de producten in de tas.
Je koopt als klant dus producten met een (hoge) korting, maar je weet niet precies wát je koopt.
Dit creëert opwinding en trekt klanten aan. Geef de actie een mooie naam: De tas van geluk. Het kan trouwens ook in de vorm van een doos: De Mysterybox. Een kartonnen doos gevuld met je lekkernijen en wellicht ook andere producten. Je kunt namelijk je collega-verswinkels vragen of ze mee willen doen en een gratis product willen toevoegen. Uiteraard met vermelding van hun winkelnaam.
Jij een gratis versproduct, je collega gratis reclame.
3- Retro-weekend Back to the seventies! Ga een week of weekend helemaal terug in de tijd met je winkel, dus bijvoorbeeld naar de 70's.
Kondig het aan met retro advertenties, zorg voor vintage-reclameposters in je stoepbord en in je winkel. In de kleuren van die tijd (kun je eventueel zelf ontwerpen op canva.com).
Uiteraard ga je je ook aankleden zoals medewerkers van een verswinkel eruit zagen in die tijd.
De mannen een broek met wijd uitlopende pijpen en een overhemd met strik plus een witte overjas. De dames met seventiesjurk of -rok en ook weer die smetteloos witte jas. Laat muziek uit de 70-er jaren horen in je winkel, om het plaatje compleet te maken.
Geef een aantal producten ook de prijzen van toen, dus in guldens!
Met jaren-70 prijskaartjes. En om het extra ludiek te maken en voor extra aandacht te zorgen: laat klanten betreffende producten ook afrekenen in guldens, als ze die nog hebben. Reken dan de europrijs af in guldenprijs, zodat de klant ook echt een mooie korting heeft. Dat alles zorgt ook weer voor prachtige beelden op je website en socials.
En laat het de plaatselijke media weten, die komen dan ook mooie plaatjes schieten!
4- Goed-doel-actie Organiseer een winkel-actie, één speciale dag, waarbij een deel van de omzet (bijvoorbeeld 10%) naar een goed doel gaat. Dit kan ook een lokaal goed doel zijn uiteraard.
Dit helpt je niet alleen aan meer omzet, het zorgt ook voor goodwill, bij je doelgroep en daarbuiten. Dat is misschien nog wel belangrijker.
Mensen krijgen een positief gevoel van je winkel.
Betere reclame kun je niet maken. En bovendien: je steunt een goed doel. Dat moet jezelf ook een fijn gevoel geven. Meet de actie van tevoren uiteraard breed uit.
Zorg ook dat de plaatselijke online en offline media er aandacht aan besteedt.
5- Rad van Fortuin Maak, huur of koop een 'Rad van fortuin', kijk eens op draairad.nl. Klanten kunnen korting, vleespakketten, een rieten mandje met lekkernijen en andere producten winnen.
En als hoofdprijs bijvoorbeeld een weekendje weg.
Benader daarvoor een B&B, die je ook in de actie betrekt. Jij maakt gratis reclame, de B&B stelt gratis voor een weekend de kamer beschikbaar. Klanten mogen uiteraard pas draaien als ze iets hebben gekocht.
Maak er een speciale dag van, geef het een mooie naam (De dolle draaidag!) en kondig alles aan op je website en sociale media. Ook deel je video's en pics van de actie, dat levert prachtige beelden op.
Reuring wil je, ja toch?
3 bonustips.
1
Geef de klanten die je binnen hebt gehaald met je actie een reden om de week erop terug te komen. Door van te voren een paar scherpe aanbiedingen op een A4 te laten drukken voor de volgende week. Die geef je dan mee bij het afrekenen. Zo profiteert de klant dubbel, maar jij ook.
2
Plan winkel-acties in de laatste week van de maand, als in Nederland de salarissen worden uitbetaald. Dan heeft je klant immers geld te besteden.
3
Betrek je leveranciers erin en bedenk samen met hen acties met hun producten. Of kom zelf met ideeën voor een actie en benader de leverancier. Dan kun je de kosten delen.
Wil je meer inspiratie en tips over hoe je je omzet een flinke zet kunt geven?
De 7e hemel. Die van geluk en zaligheid vanwege vette omzetplussen. Hier vind je alle boeken die ik schreef met marketingtips specifiek voor jouw verswinkel.
Mocht je verder niks te bestellen hebben dan loop je tegen het minimum orderbedrag van onze webshop aan. Maar ook daar is een oplossing voor.