Home /
3 onmisbare GRATIS websites voor de sociale media van je bedrijf
3 onmisbare GRATIS websites voor de sociale media van je bedrijf
Sociale media. Vandaag de dag kun je eigenlijk nauwelijks meer zonder als je succes wilt hebben met je bedrijf. Met al die gebruikers die actief zijn op platforms zoals Instagram, Facebook en Twitter, bieden sociale media unieke kansen voor je winkel of bedrijf. De kans om je zaak te promoten, je bereik en bekendheid te vergroten, je online aanwezigheid te versterken en contact te houden met je klanten.
In dit blog ga ik drie websites bespreken die jouw bedrijf kunnen helpen om het maximale uit je sociale media-inspanningen te halen. Drie onmisbare websites eigenlijk, als je het goed aan wilt pakken. En het beste van alles: ze zijn gratis!
1- Canva.com
Canva.com is een onzettend handige gratis website waarmee je eenvoudig zelf afbeeldingen en graphics kunt maken, zelfs als je daar geen ervaring mee hebt. Een heel makkelijk te gebruiken ontwerptool dus. Perfect als je je producten en je nieuws op een strakke en professionele manier wil laten zien op je sociale media.
Met Canva kies je een sjabloon, voeg je eigen foto's toe of afbeeldingen die op Canva staan en pas je de tekst aan naar jouw smaak. Zo kun je bijvoorbeeld mooie afbeeldingen maken van je gebak of je vleeswaren om te delen op Facebook of Instagram.Met Canva.com maak je sociale media-posts visueel heel aantrekkelijk.En gratis te gebruiken dus. Voor nóg meer mogelijkheden kun je trouwens ook een betaald abonnement nemen, maar in principe heb je aan de gratis versie genoeg.
Zelf gebruik ik Canva.com voor bijvoorbeeld het maken van de bookcovers voor mijn e-booksvoor de versbranche. Je kunt er dus veel meer mee: presentaties maken, advertenties maken, e-books schrijven, video's bewerken, teksten voor je website schrijven, de mogelijkheden zijn eindeloos. Mocht je meer uitleg willen over hoe het te gebruiken: op Youtube vind je honderden Nederlands gesproken filmpjes met uitleg.
2- Buffer.com
Buffer.com is een gratis website die ideaal is voor het beheren en plannen van de sociale media voor je bedrijf. Je kunt je berichten voor de verschillende platforms zoals Facebook en Instagram inplannen om ze vervolgens op de beste tijden te laten plaatsen. Allemaal vanuit één handig dashboard. De website maakt inzichtelijk hoe je berichten presteren. Door bijvoorbeeld het aantal likes, reacties en shares te analyseren. Zo kun je gemakkelijk zien wat werkt en wat niet. Slim!
Ook handig is dat Buffer een ingebouwde AI-assistent heeft. Daarmee kun je ideeen voor je sociale media genereren, kun je teksten herschrijven en berichten hergebruiken met 1 klik. Met Buffer kun je gratis tot drie sociale media-accounts beheren en een bepaald aantal berichten per maand plannen. Het biedt dus voldoende mogelijkheden voor kleine bedrijven en winkels. Wil je méér? Dan zijn er ook betaalde abonnementen. Voor elk extra toegevoegd social media-account betaal je dan ongeveer 6 euro per maand.
Buffer heeft een overzichtelijke contentkalender ingebouwd, waarin je al je geplande berichten kunt bekijken. Dit helpt je om een goed overzicht te houden van je sociale media-activiteiten. Hoewel de website in het Engels is biedt Buffer uitgebreide ondersteuning en instructies in het Nederlands. En je kunt de site ook gewoon vertalen, door rechts te klikken op je muis en te kiezen voor 'Vertalen in het Nederlands'. Verder kun je Buffer koppelen met Canva, wat het gebruik nog makkelijker maakt. Op Youtube vind je allemaal tutorials die je alles uitleggen over het gebruik van Buffer.
3- Meta Business Suite
De laatste gratis website die ik noem die winkels en andere kleine bedrijven kunnen gebruiken voor hun sociale media is Meta Business Suite. Dat is een alles-in-één tool waarmee je je Facebook- en Instagram-accounts kunt beheren en inzicht kunt krijgen in je prestaties op deze platforms. Met Meta Business Suite kun je eenvoudig berichten plaatsen en reageren op opmerkingen en berichten. En statistieken bekijken over de betrokkenheid van je volgers en de prestaties van je berichten. Dit maakt het een toegankelijke en waardevolle optie voor bedrijven die hun aanwezigheid op sociale media willen verbeteren zonder extra kosten.
Enkele handige functies van Meta Business Suite zijn:
Gezamenlijke inbox: Hiermee kun je al je berichten en opmerkingen van Facebook en Instagram op één plek bekijken en beheren.
Berichten inplannen: Je kunt berichten vooraf inplannen om ze automatisch te laten plaatsen op het door jou gekozen tijdstip.
Statistieken en inzichten: Je hebt toegang tot gedetailleerde statistieken over de prestaties van je berichten, zoals het bereik, de betrokkenheid en reacties.
Advertentiebeheer: Je kunt je advertenties op Facebook en Instagram beheren en optimaliseren vanuit dezelfde interface.
Bonustip
Tot slot nog een bonustip en dan heb ik het over chat.openai.com. Of in de volksmond: chat-GPT. Dat is een website die op allerlei gebieden heel bepalend gaat zijn de komende jaren en in ieders leven een rol gaat spelen. Maak een account aan, ga het gratis gebruiken en ontdek de mogelijkheden. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om ideeen te genereren voor je sociale media of om teksten te maken.
Heb je naar aanleiding van deze blogpost nog vragen? Neem dan contact met ons op. Ook als je misschien zelf een bepaalde sites gebruikt voor je social media die echt van toegevoegde waarde zijn. Dat hoor ik graag.